Gratis mini-ursus

Vraag een gratis staal aan. Zo kan je zelf ontdekken wat Ursus allemaal kan.

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en privacyverklaring
  • by:
  • September 4th, 2017

04

sept

  • Marketing

Hoe haal je meer verkoop uit POS materiaal?

Overal waar je komt in de retailwereld zie je displays en ander POS materiaal dat merken en producten in de kijker zet. Sommige winkels springen hier subtiel mee om, anderen doen het… ietsjes minder subtiel. Een overmaat aan POS stands en boodschappen zorgt voor een andere winkelervaring. Of de consument nu doelgericht op zoek isnaar één welbepaald product of simpelweg wat rondkijkt maakt niet uit. In beide gevallen helpt het juiste POS materiaal tot een aankoop bewegen. Het zorgt dus letterlijk én figuurlijk voor verkoopondersteuning. Maar hoe zorg je er nu voor dat POS materiaal meer opbrengt?

Opgelet: POS materiaal is vakjargon die een héél brede lading dekt. Nope, het zijn niet alleen displays en stands in alle mogelijke formaten om producten te presenteren. Je moet ook denken aan allerlei promotiemateriaal zoals banners, posters, stickers, en zo meer. Hun rol is overduidelijk: verkoop stimuleren.

POS materiaal trekt aandacht

POS materiaal is quasi altijd ‘branded’, ofwel: in de kleuren en de huisstijl van het merk. Omdat dit materiaal moet aanzetten tot kopen, is het vaak inclusief actiegerichte boodschappen. Jep, het gaat in eerste instantie over ‘een connectie maken’ met de shopper. Vervolgens wil je ze laten overgaan tot aankoop.

POS materiaal wordt meestal gedesigned in de lijn van de reclamecampagne en is dus direct op actie gericht. Natuurlijk is dit afhankelijk van het product. Fast Moving Consumer Goods komen doorgaans nadrukkelijker en ‘luider’ uit de hoek dan design voorwerpen met meerwaarde. Veel hangt ook af van de specifieke doelstellingen. Wil je dat je POS materiaal meer opbrengt? Laat display, product, merkpersoonlijkheid en objectieven perfect op elkaar afstemmen.

POS materiaal = testen, testen, testen

Het spreekt voor zich dat niet alle displays even goed presteren. Om alles uit je POS materiaal te halen, moet je je displays A/B testen. Met andere woorden: test twee of meer verschillende versies van een banner of display. De display die resulteert in de hoogste verkoopcijfers, laat je langer staan. Of je trekt de elementen door naar de ontwikkeling van je volgende display…

Met A/B testen meet je dus de impact van de displays of banners op de winkelbezoekers. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de boodschap die het eerste opvalt, bewust of onbewust de meeste impact heeft. Waarop letten klanten dan vooral? Wel, volgens onderzoek werken negatieve formuleringen zoals “Mis dit voordeel niet!” vaak beter dan “Nu met extra voordeel”. Simpelweg omdat de consument niet graag dingen misloopt.

Ook hier geldt de tip: test verschillende slogans uit en merk wat het beste werkt. In welke lettergrootte en kleuren? Laat de consument je dat zelf vertellen.

POS materiaal dat retailers graag gebruiken

Nog belangrijker dan het juiste design en de juiste boodschap is het juiste gebruik van POS materiaal. Zorg ervoor dat het niet ongebruikt in het magazijn blijft liggen. Of we hiermee een open deur intrappen? Misschien. Maar we blijven het herhalen tot de hoeveelheid ongebruikt POS-materiaal wordt gereduceerd.

Er zijn zoveel - slechte - excuses om POS display in het magazijn te laten liggen: te omslachtig om op te zetten, gehavend, niet om aan te zien... Jammer, want POS materiaal zorgt voor extra omzet.

Je hebt er dus alle belang bij om materiaal aan te leveren dat retailers graag opzetten. Omdat ze makkelijk te monteren zijn. Omdat ze er goed uitzien en lang mooi blijven. Omdat ze tegen een stootje kunnen. Omdat ze na hun levensduur makkelijk kunnen gerecycleerd worden.

Tip: betrek je retailers hierbij en check of je POS materiaal wel degelijk (én goed) gebruikt wordt.

POS materiaal: een kwestie van positionering

De juiste plaatsing in de winkel maakt een gigantisch verschil. Levert positie A te weinig resultaat op? Dan kan positie B - of positie C - een betere oplossing zijn. Alweer: dit is geen exacte wetenschap. Test en laat de consument beslissen wat werkt en wat niét. Plooi je naar zijn wensen!

Kies daarom voor stands en displays die makkelijk te monteren, te demonteren en te verplaatsen zijn. Let ook op vormvastheid en de capaciteit om ook over langere tijd een bepaald gewicht te dragen. Niets zo nefast voor de opbrengst als een ineenzakkende, verkreukelde display.



Bruikbare tips gevonden hierboven? En ben je dus zoek naar een display dat je meer laat opbrengen?

Ursus display karton
De Ursus-display is eenvoudig op te stellen, met een lichte maar beresterke kartonnen structuur en eindeloze personalisatiemogelijkheden. 

De ideale vertegenwoordiger van je product én je brand in elke winkelomgeving.
Ursus-display, een product van Onydis
Anne Franckstraat 5 
7700 Moeskroen

T: +32 478 78 06 32
E: info@onydis.com

Volg ons op sociale media!
Verander taal
NL / FR / EN